Jakiego kandydata wybrać na męża?
Odpowiedź udzielona przez szejka Rami Nsoura
Pytanie:
Mam 31 lat i wciąż nie jestem mężatką. Moja młodsza siostra i młodszy brat są już po ślubie, co bardzo mnie stresuje. Mam dwóch kandydatów, ale nie jestem nimi zainteresowana z powodu wieku, dojrzałości i religijności. Wiem, że nie znajdę idealnego mężczyzny, ale kiedy odmawiam istikhārę, niczego nie czuję.
Moi rodzice nie podejmują decyzji za mnie. Po prostu podają mi imię kandydata, a czasem nawet żadnych szczegółów. Czuję się całkowicie zagubiona. Jak mam podjąć decyzję, skoro wiem o tych mężczyznach tylko podstawowe informacje, np. imię, wiek, zawód?
Czasem mój ojciec po prostu porozmawia z kandydatem, gdy ten odwiedza nasz dom, a potem pyta mnie, czy go akceptuję. Niektórzy z nich proponują, żebyśmy się lepiej poznali przez SMS-y, e-maile albo rozmowy telefoniczne. Jestem przeciwna temu, bo raz już tego próbowałam, wiem, że nie jestem w tym dobra i nie lubię takich „czczych pogaduszek” z chłopakami. Proszę o radę.
---------------------------
Odpowiedź:
Małżeństwo jest częścią twojego zaopatrzenia (rizq)
Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać, rozważając zawarcie małżeństwa, jest to, że jest ono częścią twojego rizq – zaopatrzenia, które jest zagwarantowane przez Allaha. Allah mówi w Koranie:
„Nie ma na ziemi żadnego stworzenia, którego zaopatrzenia nie zapewniałby Allah.”
[Koran, 11:6]
A więc bez względu na to, ile masz lat, ile masz majątku, czy twoje rodzeństwo wyszło za mąż/przyżeniło się przed tobą – te i inne czynniki nie mają wpływu na zaopatrzenie, które zostało ci zagwarantowane.
Poleganie na Allahu
Chociaż wiemy, że to Allah zapewnia nam zaopatrzenie (rizq), nakazał nam także podejmować odpowiednie środki, by je osiągnąć. Prawdziwe poleganie na Allahu (tawakkul) definiuje się jako:
„podjęcie niezbędnych środków przy jednoczesnym uznaniu, że to Allah jest prawdziwym Dawcą zaopatrzenia.”
[Mawlud, „Purification of the Heart” – „Oczyszczenie serca”*]
Na przykład, gdy odczuwamy pragnienie, nie czekamy biernie, aż samo minie – sięgamy po wodę jako środek, ale wiemy, że to nie woda, lecz Allah naprawdę gasi nasze pragnienie.
Przywiązywanie wielbłąda
Anas (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że pewien człowiek zapytał Wysłannika Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha niech będą z nim):
„Czy mam przywiązać swojego wielbłąda i zaufać Allahowi (tawakkul), czy zostawić go nieprzywiązanego i zaufać Allahowi?”
Wysłannik Allaha (pokój z nim) odpowiedział:
„Przywiąż go i zaufaj Allahowi.”
[Tirmidhi]
Poznanie drugiej osoby
Przed zawarciem małżeństwa należy podjąć kroki, by poznać drugą osobę. Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha niech będą z nim) zachęcił jednego z towarzyszy (Sahaba), by spojrzał na kobietę, zanim ją poślubi [Ahmad i inni].
Powodem tego jest fakt, że niektóre cechy osobowości lub fizyczności drugiej osoby mogą utrudnić zbudowanie silnej relacji.
Granice kontaktu między osobami niespokrewnionymi (nie-mahram)
Tak długo, jak przestrzega się zasad interakcji między płciami, można rozmawiać z potencjalnym kandydatem/kandydatką, aby upewnić się, czy jest między nimi zgodność. Kobieta może rozmawiać z mężczyzną, który nie jest jej mahramem, o ile:
– nie utrzymują ze sobą przedłużonego kontaktu wzrokowego,
– nie flirtują,
– nie czerpią przyjemności z tonu głosu czy rozmowy.
[Mawlud, „Prohibitions of the Tongue” – Zakazy dotyczące języka]
Rozmowa musi się odbywać w przestrzeni, gdzie są widoczni dla innych, by uniknąć zakazu khalwa (przebywania na osobności). Nie może też dochodzić do kontaktu fizycznego. Tak jak w szkole czy pracy można prowadzić rozmowy wyłącznie „służbowe”, tak samo można podejść do rozmowy na temat małżeństwa.
– Shaykh Rami Nsour