Czy małżeństwo jest haram dla niektórych osób? - Shaykh Faraz Rabbani


Na niedawnej kolacji zauważyłem, że większość obecnych osób miała między sobą relacje biznesowe. Obawiałem się, że jeśli nie nastąpi jakaś radykalna interwencja, rozmowa będzie krążyć wokół tematów typu marketing partyzancki i podobnych rzeczy — zupełnie nie moja bajka.
Więc postanowiłem powiedzieć coś radykalnego, mając nadzieję, że uda mi się skierować rozmowę na temat relacji międzyludzkich. Powiedziałem:

„Wiecie, myślę, że dla wielu ludzi małżeństwo jest haram.”

Głowy odwróciły się bardzo szybko. Niektórzy zapytali, czy postradałem zmysły. Inni po prostu zapytali, co mam na myśli.

Powiedziałem, że to nie był żart. Nie, mówiłem całkiem poważnie.

Wielu ludzi popada w grzech poprzez małżeństwo.

Dlaczego? Ponieważ wchodzą w związek małżeński bez zrozumienia powagi odpowiedzialności, jaka się z nim wiąże.
Potem nie wypełniają swoich obowiązków jako mąż czy żona i w rezultacie krzywdzą współmałżonka. Taka porażka jest grzechem — nawet jeśli druga strona również zawodzi.

To prowadzi nas do ważnej zasady w Szariacie: krzywdzenie drugiego człowieka jest gorsze niż krzywdzenie samego siebie.
W rzeczywistości masz pełne prawo do tego, by skrzywdzić samego siebie — mówiąc wprost, masz prawo iść do Piekła, jeśli naprawdę tego chcesz.
Ale nie masz absolutnie żadnego prawa, by skrzywdzić drugiego człowieka — ani materialnie, ani emocjonalnie, ani w żaden inny sposób.

W małżeństwach współmałżonkowie potrafią robić zdumiewające rzeczy, by siebie nawzajem krzywdzić — zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio:
przez zaniedbywanie swoich obowiązków,
a także przez zwykłą nieumiejętność utrzymania zdrowej relacji małżeńskiej.

Co można w tej sprawie zrobić?

Odpowiedź na to pytanie sprowadza się do jednostek, rodziców i całego społeczeństwa.

Jako jednostki musimy rozwinąć zrozumienie kluczy do zdrowych relacji międzyludzkich w ogóle, a w szczególności zdrowych małżeństw – zarówno przed zawarciem związku, jak i po nim.

Rodzice muszą zaszczepić w swoich dzieciach, zwłaszcza w późnym wieku nastoletnim i później, zrozumienie dobrego charakteru, poważnego traktowania praw innych oraz tego, jak utrzymywać silne relacje. Ponadto, jako rodzice, mamy obowiązek być przykładem udanego życia małżeńskiego dla naszych dzieci.

społeczeństwie mamy wspólną odpowiedzialność za podnoszenie świadomości na temat tego, co jest potrzebne, aby małżeństwa funkcjonowały – w sposób praktyczny, a nie tylko poprzez kolejne wykłady na temat „znaczenia wczesnego małżeństwa”. Wczesne małżeństwo bez wystarczającego przygotowania jest bowiem tak samo, a może nawet bardziej, narażone na niepowodzenie jak późne.

Konkretne działania

Musimy szkolić naszych liderów społeczności, imamów i aktywistów w zakresie doradztwa małżeńskiego. W ramach społeczności należy organizować seminaria i programy dla osób pragnących zawrzeć związek małżeński oraz dla tych, którzy już są w małżeństwie. Wykwalifikowane doradztwo i odpowiednia literatura powinny być dostępne w przystępny sposób dla osób w związkach małżeńskich, zwłaszcza dla tych, którzy napotykają problemy.

Istnieje pomoc

Ludzie muszą być świadomi (często licznych) zasobów dostępnych w szerszym społeczeństwie w zakresie małżeństwa. Często muzułmanie obawiają się szukać poradnictwa poza swoją społecznością (jednocześnie nie znajdując kompetentnego doradztwa w jej obrębie). Musimy opracować listy wiarygodnych usług poradniczych – usług, które podtrzymują podstawowe wartości małżeńskie, tak drogie muzułmanom (o które obawiają się, szukając pomocy z zewnątrz). Podobnie, istnieje wiele dobrej literatury na temat małżeństwa, którą osoby zamierzające wstąpić w związek małżeński i już w nim będące powinny poważnie rozważyć.

Jak zgodnie twierdzą dr Ibrahim Kreps i inni wiodący muzułmańscy doradcy, jedną z najlepszych książek na temat małżeństwa jest „Siedem zasad udanego małżeństwa” Johna Gottmana. Ta lub podobne książki oferują praktyczne wskazówki dotyczące poprawy relacji małżeńskich w naszych czasach.

Ponadto, jako muzułmanie, musimy spojrzeć na jaśniejący przykład Proroka (pokój i błogosławieństwo z nim). Przypomniał nam: „Najlepsi z was są ci, którzy są najlepsi dla swoich małżonków, a ja jestem najlepszy z was dla swojego małżonka” (Tirmidhi, za autorytetem Aiszy, niech Bóg będzie zadowolony z niej). Powinniśmy regularnie i z namysłem przyglądać się życiu i przykładowi Proroka (pokój i błogosławieństwo z nim), ponieważ dają nam one piękne przykłady i jasne zasady, jak mieć udane małżeństwo zbudowane na koranicznym paradygmacie miłości i miłosierdzia, oraz dążeniu do wspólnego życia z wzajemnym zaangażowaniem w doskonałość w postępowaniu.

Pierwotnie opublikowano w Islamica Magazine


https://seekersguidance.org/articles/prophetic-guidance/is-marriage-sinful-faraz-rabbani/