Liczba 786 = basmala?


Odpowiedź Shaykha Gibrila F. Haddada:

Czy używanie liczby „786” zamiast pełnej Basmali („W imię Allaha, Miłosiernego, Litościwego”) nie jest naganną innowacją? Niektórzy twierdzą, że ta liczba oznacza również Hare Krishna…

Pisanie 786 zamiast Basmali jest dozwolone. Liczba 786 odpowiada wartości abjad (numeralnej wartości liter) Basmali („Bismillaah al-Rahmaan al-Raheem”). Jeśli istnieje obawa, że pełne napisanie Basmali może być nieodpowiednie lub brak należytego szacunku, to lepiej użyć liczby 786. Okazjonalne stosowanie liczb abjad jest od dawna praktykowane wśród uczonych (ulema).

Zastrzeżenia wobec używania liczby 786 zamiast Basmali dzielą się na trzy kategorie:

  1. Zarzut, że liczba 786 nie reprezentuje Basmali — to prosta ignorancja wartości abjad. Taki zarzut nie ma żadnej wagi.

  2. Zarzut, że używanie 786 jest nowinką (bidʿah). To prawda, ale tak samo jest z rozpowszechnieniem druku i powszechną alfabetyzacją. Droga sunnah w tej kwestii polega na znalezieniu sposobów ograniczających ryzyko lekceważenia i braku szacunku wobec rzeczy świętych w druku. Użycie 786 jest jednym z takich sposobów. Lepszym jest zapisanie arabskiej litery Ba’ jako symbolu Basmali lub napisanie: Bismihi Ta`ala = „W Jego Imię, Najwyższy.”
    Ważna zasada: użycie liczb abjad było dawno zaakceptowane przez uczonych islamu ze Wschodu i Zachodu, więc nie można tego nazwać bidʿah, chyba że robią to osoby stale i zasadniczo sprzeczne z rozumieniem i praktyką ummy — czyli same sekty bidʿah. Można je zdemaskować ich własnymi wypowiedziami, np. „Czy wers ‘Dziś doskonałem dla was waszą religię’ był objawiony Prorokowi (pokój z nim), czy tym tak zwanym uczonym naszego wieku, którzy chcą zmieniać boskie zasady?”

  3. Zarzut, że jest to potencjalny kufr, bo 786 odpowiada również wartości abjad słowa „Hare Krishna” w arabizowanej formie Ha’-Ra’-Ya’-Kaf-Ra’-Shin-Nun-Alif. To poważne i fałszywe oskarżenie na wielu płaszczyznach. Co ironiczne, zarzut ten pochodzi z kraju, który pozwolił na wygrawerowanie imienia swojego króla na drzwiach Ka’by pełnymi literami, a na to już nie reagują! Co ważniejsze:

(i) Fałszywe oskarżenia przeciwko współwyznawcom, chroniczna podejrzliwość wobec innych muzułmanów oraz chorobliwa duma to jedne z wielkich grzechów (kaba’ir). Należy ich unikać za wszelką cenę, a takie oskarżenia nie powinny były ujrzeć światła dziennego ani zasługiwać na choćby chwilę uwagi. Tymczasem są powielane i rozpowszechniane!

(ii) Ci, którzy wysunęli te fałszywe oskarżenia o potencjalny kufr i bid‘a przeciwko muzułmanom, powinni się nawrócić, gdyż zarzuty te obróciły się przeciwko nim samym. To samo dotyczy ich propagatorów. Allah Najwyższy postawił hurmę (świętość) muzułmanina tak wysoko, że nie pozwoli na bezkarnie rzucane bezpodstawne oskarżenia.

(iii) Poprawna wartość abjad słowa „Hare Krishna” NIE wynosi 786, lecz 776. Na końcu nie ma długiego „ya”, lecz krótka samogłoska, która nie reprezentuje żadnej litery. W efekcie:
NIE h-5, r-200, i-10, k-20, r-200, sh-300, n-50, a-1 = suma 786
LECZ h-5, r-200, k-20, r-200, sh-300, n-50, a-1 = suma 776

(iv) Liczba 786 może odpowiadać wielu nazwom lub frazom, jednak jest używana przez muzułmanów wyłącznie w sensie Basmali. Inne znaczenia są przez nich wykluczone. Pseudo-cenzor, który twierdzi, że inne sensy nie są wykluczone, ignoruje fundamentalne zasady, że
{Czyny liczą się tylko według intencji}
oraz...

„Prawo jest jasne, a to, co zabronione, jest jasne” — Ta zasada jest fundamentalna w szariacie i nigdy nie powinna być pomijana. Ci, którzy ignorują te jasne wytyczne, w istocie odrzucają połowę szariatu. Kto pójdzie za takim człowiekiem, jeśli nie ci, których Allah zblędził?

Z drugiej strony, nawet gdyby liczba 786 oznaczała tylko Bismillaah al-Rahmaan al-Raheem i nic więcej, używanie jej bez zamiaru przywołania Basmali byłoby bezsensowne i pozbawione duchowej wartości.

(v) Przypuśćmy, dla argumentu, że 786 oznacza także Hare Krishna (co znaczy „Święty Krishna”). W islamie – a Allah najlepiej wie – nie ma nic, co wykluczałoby możliwość, że Krishna mógł być prorokiem w szerokim teologicznym rozumieniu islamu. Na przykład niektórzy popularni muzułmańscy poeci w Indiach, jak Sayid Sultan, pisali wiersze przedstawiające Krishnę jako proroka. Choć nie ma ostatecznych dowodów teologicznych, takie założenie nie jest sprzeczne z naukami Koranu. (Zob. Abd al-Hakim Murad, „British and Muslim?”, wykład z 17 września 1997). Dlatego używanie imienia proroka jako nagłówka czy symbolu nie może być uznane za „niewiarę” (kufr).

Ten obszerny wywód jest konieczny, ponieważ ekstremizm zmienił to, co powinno być prostą, drugorzędną kwestią — dozwolonością używania 786 zamiast Basmali — w poważną sprawę związaną z takfirem (uznawaniem innych za apostatów) i tabdi‘ (wykluczaniem), które są poważnymi chorobami.


Allah nakazuje w Koranie:

„I nie mówcie o tym, co wasze języki określają (jako czyste lub nieczyste), nieprawdę: ‘To jest dozwolone, a to zabronione’, abyście nie zmyślali kłamstwa przeciwko Allahowi. Zaprawdę, ci, którzy wymyślają kłamstwa przeciwko Allahowi, nie odniosą sukcesu.” [16:116]


Odpowiedź Szajcha Gibrila F. Haddada

https://islamqa.org/hanafi/qibla-hanafi/35681/numeral-786-as-basmala/