Etykieta czytania i postępowania z Koranem
Przyp. tłumacz: Te zasady dotyczą oryginalnie zapisanego Koranu w języku arabskim. Tłumaczenia zawierające oryginalne wersety również podchodzą pod te wymogi. Tłumaczenia Koranu bez oryginału są tylko interpretacją tłumacza, nie są uznawane za święte. •
Odpowiada: Imam Muhammad ibn Ahmad Qurtubi w al-Jami' li ahkam al-Qur’an
1. Nie dotykaj Koranu, ani go nie recytuj, jeśli nie jesteś w stanie rytualnej czystości ( po łudu);
2. Umyj zęby za pomocą miswak (patyczka), usuń resztki jedzenia spomiędzy nich oraz odśwież usta przed recytacją, ponieważ jest to droga, przez którą przechodzi Koran;
3. Siedź prosto, jeśli nie jesteś w stanie modlitwy, i nie podpieraj się rękami.
4. Ubierz się do recytacji tak, jakbyś planował odwiedzić księcia, ponieważ recytując uczestniczysz w intymnej rozmowie z Bogiem.
5. Zwracaj się w kierunku modlitwy (kibla) podczas recytacji.
6. Przepłukuj usta wodą, jeśli kaszlesz śluzem lub flegmą.
7. Przerwij recytację, gdy nadchodzi ziewanie, ponieważ podczas recytacji prowadzi się intymną rozmowę ze swoim Panem, zaś ziewanie pochodzi od Szatana;
8. Rozpoczynając recytację, szukaj schronienia u Allaha przed Szatanem przeklętym i wypowiadaj Basmalę, niezależnie od tego, czy zaczynasz od pierwszej sury, czy od innego fragmentu, do którego doszedłeś;
9. Po rozpoczęciu recytacji nie przerywaj jej co chwilę ludzkimi słowami, chyba że jest to absolutnie konieczne;
10. Recytuj Koran w samotności, aby nikt nie przerywał i nie zmuszał do mieszania słów Koranu z odpowiedziami, gdyż niweczy to skuteczność szukania schronienia u Allaha przed Szatanem
11. Recytuj powoli i bez pośpiechu, wyraźnie wymawiając każdą literę;
12. Używaj rozumu i zrozumienia, aby pojąć, to co Allah Ci przekazuje.
13. Zatrzymywaj się przy wersetach obiecujących łaskę Allaha, aby wzbudzić w sobie tęsknotę za Najwyższym i prosić o Jego dobrodziejstwa; a przy wersetach ostrzegających przed karą – proś Go o ochronę przed nią;
14. Zatrzymuj się przy opowieściach o minionych ludach i osobach, aby wyciągnąć z nich przestrogę i korzyść;
15. Poznawaj znaczenia nietypowych wyrażeń językowych użytych w Koranie;
16. Oddawaj każdej literze jej należność, aby wyraźnie i dokładnie wypowiadać każde słowo, gdyż za każdą literę przypada dziesięć dobrych uczynków;
17. Zawsze po zakończeniu recytacji poświadcz prawdziwość słów swego Pana i że Jego posłaniec (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) przekazał przesłanie, i zaświadcz to słowami: „Nasz Panie, powiedziałeś prawdę, Twoi posłańcy przekazali swoje wieści, i my to poświadczamy. O Allahu, uczyń nas spośród tych, którzy poświadczają prawdę i działają sprawiedliwie”, po czym zanieś do Allaha modlitwy i prośby;
18. Nie wybieraj jedynie pewnych wersetów z każdej sury do recytacji, lecz raczej recytuj całą surę;
19. Jeśli odkładasz Koran, nie zostawiać go otwartego.
20. Nie kładź innych książek na Koranie – Koran zawsze powinien znajdować się wyżej niż wszystkie inne książki, niezależnie od tego, czy są to książki o Wiedzy Świętej, czy inne;
21. Podczas recytacji kładź Koran na kolanach lub na czymś przed sobą – nigdy na podłodze;
22. Nie wycieraj tabliczki (lawh) z zapisanym Koranem śliną, lecz przemywaj ją wodą; jeśli zmywa się Koran wodą, należy unikać wylewania tej wody tam, gdzie znajdują się nieczystości (nadżasa) lub gdzie chodzą ludzie. Taka woda ma swoją nienaruszalność – niektórzy z dawnych muzułmanów używali jej do leczenia;
23. Nie używaj arkuszy z zapisanym Koranem jako okładek na książki, bo to skrajnie niegrzeczne; raczej należy usunąć wersety z takich arkuszy wodą;
24. Nie pozwalaj, by minął choć jeden dzień bez spojrzenia przynajmniej raz na strony Koranu;
25. Daj swoim oczom udział w patrzeniu na Koran – oczy prowadzą do duszy (nafs), a między piersią a duszą jest zasłona, zaś Koran znajduje się w piersi.
26. Nie cytuj Koranu w trywialny sposób przy okazji codziennych wydarzeń – na przykład mówiąc, gdy ktoś przychodzi: „Przyszedłeś zgodnie z dekretem, o Mojżeszu” [Koran 28:24],
27. Albo gdy przynoszone jest jedzenie: „Jedzcie i pijcie z ochotą za to, co uczyniliście w minionych dniach” [Koran 69:24] – i tym podobne;
28. Nie recytuj Koranu do melodii piosenek ludzi zdeprawowanych, ani z drżącym tonem charakterystycznym dla chrześcijan czy żałosnym tonem zakonników – wszystko to jest błędne i prowadzi do innowacji.
29. Zapisując Koran, rób to czytelnym i eleganckim pismem;
30. Nie recytuj go na głos jednocześnie z innym recytującym, by nie zakłócać jego recytacji ani nie wzbudzać w nim niechęci, jakby to była rywalizacja;
31. Nie recytuj Koranu na targowiskach, w miejscach hałaśliwych i pełnych błahostek, ani tam, gdzie zbierają się głupcy;
32. Nie używaj Koranu jako poduszki ani nie opieraj się na nim;
33. Nie rzucaj go w czyjąś stronę, gdy chcesz go komuś podać – należy przekazać go z szacunkiem.
34. Nie pomniejszaj Koranu, nie mieszaj w niego tego, co do niego nie należy, ani nie łącz go z ozdobami tego świata poprzez nadmierne zdobienia czy pisanie złotem;
35. Nie spisuj go na ziemi ani na ścianach, jak bywa to praktykowane w niektórych nowych meczetach;
36. Nie spisuj amuletów z fragmentem Koranu i nie wchodź z nim do toalety, chyba że jest on oprawiony w skórę, srebro lub inne zabezpieczenie — wtedy jest to jak przechowywanie go w sercu;
37. Jeśli ktoś napisał fragment Koranu i pije go (na przykład dla uzdrowienia lub innego celu), powinien wypowiadać basmalę przy każdym oddechu i mieć szlachetny, właściwy zamiar, ponieważ Allah daje według intencji;
38. A jeśli skończy się recytację całego Koranu, należy zacząć ją od nowa, aby nie wyglądało to jak porzucenie lektury.
https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/etiquettes-of-reading-and-handling-the-quran/