15 praw kobiet w islamie
PIERWSZE: Kobiety powinny być wykształcone.
"Nabywanie wiedzy jest obowiązkiem wszystkich muzułmanów ( kobiet i mężczyzn, bez jakiejkolwiek dyskryminacji)." - Ibn Madżah
"Kilka kobiet poprosiło Proroka, pokój i błogosławieństwo z nim, aby ustalił czas (i) dla nich, bo mężczyźni zabierali cały jego czas (na naukę). Wyznaczył dla nich dzień (co tydzień), na lekcje religii i nakazów." - Sahih Bukhari / Buchari
„Nabywanie wiedzy spoczywa na wszystkich muzułmanach (mężczyznach i kobietach bez żadnej dyskryminacji)." - Ibn Madżah
DRUGIE: Kobiety mają prawo do własnej opinii i mogą również głosować.
Kiedy Prorok (pokój i błogosławieństwo niech będą z nim) zawarł traktat pokojowy z Kurajszytami, zgadzając się wycofać i nie wchodzić do Mekki w tym roku, powiedział do swoich Towarzyszy: „Wstańcie i złóżcie swoje ofiary.” Narrator powiedział: „Na Boga, ani jeden mężczyzna spośród nich nie wstał [z powodu traumy emocjonalnej], do tego stopnia, że powtórzył to trzy razy. Gdy nikt nie wstał, wszedł do Umm Salamah (niech Bóg będzie z niej zadowolony) i opowiedział jej, jak ludzie zareagowali. Umm Salamah zasugerowała: „O Proroku Boży, czy chcesz, żeby tak zrobili? [Proponuję Ci], wyjdź i nie mów ani słowa żadnemu z nich, aż złożysz ofiarę ze swojego wielbłąda i wezwiesz swojego golibrodę, aby ogolił ci głowę [w ich obecności]. Gdy to zrobił, wszyscy wstali i złożyli swoje ofiary.” – (Ṣaḥīḥ Bukhārī)
ʿOmar Ibn Khaṭṭāb (niech Bóg będzie z niego zadowolony) zakazał ludziom dawania zbyt wysokich posagów. Gdy zszedł z kazalnicy, kobieta z Kurajszytów zatrzymała go i powiedziała: „Czy nie słyszałeś, co Bóg objawił w Qurʾānie?” On zapytał: „Co takiego?” Odpowiedziała: „Czy nie słyszałeś tego wersetu: „...i dałeś jednej z nich dużo [złota] jako posag” – (Qurʾān: 4:20). ʿOmar powiedział wtedy: „Niech Bóg mi wybaczy; jest wielu ludzi, którzy rozumieją więcej niż ʿOmar.” Potem wszedł na kazalnicę i powiedział: „Zakazałem wam robić to i tamto, ale teraz kto chce, może dać tyle, ile chce ze swojego majątku.” Powiedział: „Kto jest szczęśliwy robić tak, niech tak robi.” – (Ḥayāt Al-Ṣaḥābah, Musnad Al-Farūq Li Ibn Kathīr)
TRZECIE: Kobiety mają pozwolenie na prowadzenie pojazdów.
„Najlepsze kobiety wśród jeźdźców na wielbłądach to pobożne kobiety Kurajszytów.” (Ṣaḥīḥ Bukhārī)
CZWARTE: Kobiety mogą pracować i prowadzić działalność gospodarczą.
Jābir Ibn ʿAbd Allāh (niech Bóg będzie z nimi zadowolony) relacjonuje: „Moja ciotka ze strony matki była rozwiedziona i zamierzała zrywać daktyle [z palm]. Ktoś ją zganił za to, że wyszła [podczas okresu oczekiwania, czyli ʿiddah, aby pracować]. Przyszła do Proroka (pokój i błogosławieństwo niech będą z nim), a on powiedział do niej: „Oczywiście możesz zrywać [daktyle] ze swoich palm, bo być może dasz z tego na jałmużnę lub uczynisz jakiś dobry uczynek.” – (Ṣaḥīḥ Muslim).
Khadījah Bint Khuwaylid (niech Bóg będzie z niej zadowolony) była zamożną bizneswoman, która poślubiła Muḥammada (pokój i błogosławieństwo niech będą z nim). – (Sīrah Ibn Hishām)
PIĄTE: Kobieta ma prawo do składania zeznań.
Ibn Jarīr mówi: „Kobieta może być uczoną, a nawet sędzią, ponieważ Bóg pozwala jej na składanie świadectwa.” – (Sharḥ Sunan Al-Nasaʿī).
ʿUqbah Ibn Al-Hārith (niech Bóg będzie z niego zadowolony) zapytał Posłańca Boga (pokój i błogosławieństwo niech będą z nim), mówiąc: „Ożeniłem się z kobietą, a potem przyszła do mnie starsza panna i powiedziała: ‚Karmiłam was oboje piersią [więc nie możecie być małżeństwem].’” W związku z tym Prorok (pokój i błogosławieństwo niech będą z nim) nakazał im się rozdzielić. ʿUqbah Ibn Al-Hārith sprzeciwił się: „Może kłamie.” Na to Posłaniec Boga odpowiedział: „Musisz się z nią rozwieść.” – (Ṣaḥīḥ Bukhārī).
SZÓSTE: Kobiety mogą pełnić funkcje przywódcze.
„ʿOmar Ibn Khaṭṭāb (niech Bóg będzie z niego zadowolony) mianował Samrah Bint Nuhayk główną nadzorczynią targowiska i dał jej władzę do wykonywania swojej roli. Patrolowała rynek, wydając polecenia, aby przestrzegać obowiązujących przepisów.” – (Al-Istiʿāb Fī Asmāʾ Al-Asḥāb)
SIÓDME: Kobiety mogą przewodniczyć modlitwie.
„Ᾱy’isha (niech Bóg będzie z niej zadowolony) zwykła wzywać do modlitwy (adhān) i wygłaszać iqāmah; a także przewodziła kobietom w modlitwie, stojąc pośród nich.” – (Mustadrak, Sunan Al-Bayhaqī)
„Umm Salamah (niech Bóg będzie z niej zadowolony) przewodziła kobietom w modlitwie, stojąc w środku rzędu.” – (Sunan Al-Bayhaqī)
ÓSME: Kobiety mają ostateczne prawo wyboru, za kogo chcą się wydać za mąż.
„Młoda kobieta przyszła do Proroka (pokój i błogosławieństwo niech będą z nim) i powiedziała, że jej ojciec wydał ją za mąż wbrew jej woli. Prorok (pokój i błogosławieństwo niech będą z nim) dał jej wybór [unieważnić małżeństwo lub pozostać w nim].” – (Sunan Abī Dawūd)
„Kobieta, która była wcześniej zamężna, ma większe prawa względem siebie niż jej opiekun, a zgoda dziewicy musi być uzyskana [przed zawarciem małżeństwa].” – (Saḥīḥ Muslim)
„Nie wolno opiekunowi zmuszać zdrowej, dojrzałej dziewicy do małżeństwa… jeśli odmawia [zawarcia małżeństwa], nie można jej zmusić do poślubienia kogokolwiek.” (Mukhtaṣar Al-Qudūri)
DZIEWIĄTE: Kobiety zachowują swoje nazwisko po ślubie.
„Ktokolwiek świadomie przypisuje się do kogoś innego niż jego ojciec, jest winny niewiary. Kto twierdzi, że należy do narodu, z którym nie ma nic wspólnego [w linii krwi], niech zajmie swoje miejsce w ogniu.” (Ṣaḥīḥ Bukhārī)
DZIESIĄTE: Kobiety nie są islamsko zobowiązane do gotowania dla swoich mężów.
„Przytłaczająca większość muzułmańskich jurystów, w tym uczeni szkoły Shāfʾīi, Ḥanbalī i Mālikī, stoi na stanowisku, że gotowanie i podawanie mężowi nie jest obowiązkiem żony, chociaż jest godne pochwały. Pogląd szkoły Ḥanafī jest taki, że gotowanie i podawanie mężowi jest konieczne, ale nie jest islamsko uregulowane prawnie. Więź małżeńska w islamie opiera się na korzyści seksualnej, a nie na służbie.” – (Al-Mawsūʿah Al-Fiqhiyyah)
JEDENASTE: Kobiety mają pełne prawo do swojego majątku.
„Kobieta jest właścicielką swojego majątku.” – (Ṣaḥīḥ Bukhārī)
DWUNASTE: Kobiety nie są własnością, nie mogą być kontrolowane ani krzywdzone.
„Zaprawdę, nakazuję wam dobroć wobec kobiet, ponieważ one są pod przysięgą w waszych małżeństwach. Nie jesteście ich właścicielami.” – (Tirmidhī)
„Posłaniec Boga (pokój i błogosławieństwo z Nim) nie uderzył nigdy sługi ani kobiety, i nigdy nie uderzył niczego [ani nikogo] swoimi rękami.” – (Ṣaḥīḥ Muslim)
TRZYNASTE: Kobiety mają prawo zainicjować rozwód.
„Jeśli obawiają się, że nie są w stanie wypełnić praw, nie ma grzechu dla pary, jeśli ona zwróci [mahr lub jego część] za swój khulaʾ (rozwód).” – (Koran 2:229)
Żona Thābita Ibn Qaysa ibn Shammāsa (niech będzie z niego zadowolony Bóg) przyszła do Proroka (pokój i błogosławieństwo z Nim) i powiedziała: „O Posłańcu Boga, nie znajduję żadnej wady w charakterze ani religijnym zaangażowaniu Thābita Ibn Qaysa, ale nie chcę popełnić czynu niewiary po zostaniu muzułmanką [chcę zakończyć to małżeństwo].” Prorok (pokój i błogosławieństwo z Nim) zapytał ją: „Czy oddasz jego ogród [który dał ci jako mahr]?” Odpowiedziała: „Tak.” Prorok wtedy powiedział do Thābita: „Weź swój ogród z powrotem i rozwiedź się.” – (Ṣaḥīḥ Bukhārī)
CZTERNASTE: Kobiety również wejdą do raju.
„Ktokolwiek czyni sprawiedliwy czyn, czy to mężczyzna, czy kobieta, i jest prawdziwym wierzącym, wejdzie do Raju.” – (Koran 40:40)
PIĘTNASTE: Kobiety są równe mężczyznom.
„Nigdy nie pozwolę, aby zginęła praca któregokolwiek z was, czy to mężczyzny, czy kobiety. Jesteście wszyscy od siebie nawzajem.” – (Koran 3:195)
„Ktokolwiek czyni dobre, sprawiedliwe uczynki, czy to mężczyzna, czy kobieta, i jest prawdziwym wierzącym w Jedyność Boga, wejdzie do Raju. Nie zostanie im wyrządzona najmniejsza krzywda, nawet o wielkości ziarenka.” – (Koran 4:124)
https://islamqa.org/hanafi/mathabah/177867/15-rights-for-women-in-islam/