Mahr: kilka wytycznych
Odpowiada: Abdullah Anik Misra
Mahr to prezent dla panny młodej;
Mahr to dar, który jest wręczany pannie młodej; staje się jej wyłączną własnością i nie powinien być odebrany. Może być wypłacony w chwili zawarcia małżeństwa lub obiecany do zapłaty w późniejszym terminie, stając się wtedy długiem męża wobec żony, który ona może następnie darować, jeśli zdecyduje się to zrobić z własnej woli.
Jedną z mądrości mahr jest to, że tworzy on wzajemne uznanie i szacunek między małżonkami, staje się źródłem poczucia bezpieczeństwa, gdy kobieta wchodzi do nowego domu, pokazuje powagę męża oraz daje żonie coś, na czym może polegać, co należy tylko do niej i nikogo innego, jeśli coś pójdzie nie tak, jak planowano.
Allah Ta’ala mówi w Koranie: „I dajcie kobietom ich posag z dobrego serca!” [al-Koran, 4:4]
Wartość mahr nie powinna być wygórowana w taki sposób, aby pan młody nie był w stanie jej zapłacić, ani aby prowadziła do rozrzutności czy popisywania się, chociaż nie ma prawnie ustalonej maksymalnej kwoty, którą można żądać lub oferować. W niektórych częściach świata mahr jest ustalany absurdalnie wysoko, co sprawia, że dla większości młodych mężczyzn prawie niemożliwe jest zawarcie małżeństwa, dopóki nie poświęcą całej młodości na oszczędzanie tylko na ten cel; na Zachodzie natomiast niektóre młode kobiety mogą nie znać wartości żądania sprawiedliwego mahr, i w ten sposób być pozbawione tego prawa. Prorok (pokój z Nim) powiedział: „Najlepszy mahr jest tym najłatwiejszym (najbardziej przystępnym).” [al-Hakim, al-Bayhaqi]
Nie jest naganne, gdy kobieta domaga się rozsądnej kwoty, którą zasługiwałyby otrzymać inne kobiety z rodziny jej ojca, biorąc również pod uwagę jej status, urodę, wykształcenie oraz czasy i społeczeństwo, w którym żyje [al-Maydani, al-Lubab].
Prorok (pokój z Nim) płacił różne kwoty mahr w swoich małżeństwach; mahr wypłacony Fatimie przez ‘Ali (niech Allah będzie z nich zadowolony) został nakazany przez Proroka (pokój z Nim), i dlatego ta kwota jest często brana pod uwagę, gdy mówi się o „sunnah mahr” (nazywanym też Mahr Fatimi).
Kwota tego mahr wynosi 480 srebrnych dirhamów, chociaż istnieją pewne różnice w opinii na ten temat. Jeden srebrny dirham odpowiada około 3,06 gramom srebra, więc należy obliczyć cenę 1469,60 gramów srebra w dniu zawarcia małżeństwa, aby przybliżyć sunnah mahr. Pochodzi to z narracji, w której ‘Omar (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział:
„Nie przesadzajcie w kwestii posagu dla kobiet, ponieważ gdyby to było czymś szlachetnym w tym świecie, lub pobożnością według Allaha, najbardziej odpowiednim i najgodniejszym byłby Muhammad (pokój z Nim); nie dał posagu żadnej kobiecie spośród swoich żon, ani jego córki nie otrzymały posagu większego niż 12 uqiyyah [ok. 480 dirhamów]. Prawdziwie, mężczyzna może zwiększać posag do momentu, gdy poczuje w sobie urazę wobec niej, mówiąc: „Kosztowała mnieś [wszystko, co posiadam], a byłem zwykłym człowiekiem, który wcześniej nie wiedział, czym jest taki wydatek!”” [Ibn Majah, Sunan, z przybliżeniem znaczenia]
Jeśli chodzi o prezenty zaręczynowe i ślubne, ponieważ są one przekazywane w różny sposób i często nie jest jasne, kto je dał i czy były przeznaczone dla jednej czy obu stron, podział tych prezentów zazwyczaj wraca do lokalnych zwyczajów. Możliwe jest, że pieniądze są dzielone po równo, przeznaczone na umeblowanie nowego domu lub na pokrycie kosztów ślubu. Prezenty można dzielić według tego, od czyjej rodziny pochodzą, albo czy przedmiot wydaje się przeznaczony dla mężczyzn czy kobiet. Jeśli prezenty były dane konkretnie jednej osobie, nie musiałaby się nimi dzielić. Tak czy inaczej, te prezenty wkrótce zostaną zapomniane lub wydane, podczas gdy prawdziwe dary islamskiego małżeństwa przetrwają, insha’Allah.
Wasalam,
Abdullah Misra
Sprawdzone i zatwierdzone przez Faraz Rabbani
https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/some-rulings-related-to-the-dowry/