Czy wolno kochać niewierzących?
P: Dlaczego jest tak wielu uczonych, którzy uważają za grzech miłość względem niewierzących, włączając w to rodziców?
Odpowiada: Szejkh Faraz A. Khan
Szczera troska i miłość wobec innych
Nasi nauczyciele pouczali nas, że w odniesieniu do niewierzących lub nieposłusznych muzułmanów, to, co nienawidzimy dla Allaha, to ich niewiara lub przewinienia, a nie same osoby. Nasz Ukochany Posłaniec (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) przyszedł jedynie jako miłosierdzie dla całego stworzenia i pragnął dobra dla wszystkich istot. Nauczał, że istotą religii jest szczera troska (nasiha). [Muslim]
W związku z tym patrzymy na wszystkich — wierzących i niewierzących, sprawiedliwych i grzeszników — oczami proroczego miłosierdzia, szczerej troski i życzenia im dobra. Kochamy ludzi, lecz nie akceptujemy czynu grzechu, czynu niesprawiedliwości, czynu krzywdy ani czynu niewiary.
Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział:
"Nie wierzy nikt z was naprawdę, dopóki nie pokocha dla swojego brata tego, co kocha dla siebie." [Bukhari, Muslim]
Wielu wybitnych uczonych tłumaczy, że słowo „brat” użyte w hadisie obejmuje także niewierzących, gdyż powinniśmy pragnąć dla nich wejścia do islamu i zdobycia wszystkich cnót naszej religii oraz ostatecznego zbawienia. [Nafrawi/Qayrawani, Fawakih Dawani ala Risala Ibn Abi Zayd; Ibn Allan, Dalil Falihin ala Riyad al-Salihin; Hashiya
Adawi ala Sharh Kifaya al-Talib al-Rabbani]
Najbardziej wymownym przykładem tej miłości jest narracja naszego Mistrza Ibn Mas`uda (niech Allah będzie z niego zadowolony), który mówi:
"Jakbym patrzył na Posłańca Allaha opisującego jednego z proroków — niech będą z nimi wszystkie błogosławieństwa i pokój Allaha — którego ludzie bili i zadawali mu krwawienie, a on ścierał krew z twarzy, mówiąc: ‘O Allahu! Wybacz mojemu ludowi, albowiem nie wiedzą, co czynią.’" [Bukhari, Muslim]
Imam Qurtubi komentuje, że nasz Ukochany Posłaniec (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) jest zarówno tym, który opisuje proroka, jak i tym, o którym jest mowa, czyli mówił o sobie. Imam Muslim umieścił ten hadith w rozdziale o Bitwie pod Uhud. [Nuzhat al-Muttaqin Sharh Riyad al-Salihin]
Cnota w traktowaniu niewierzących
Jeśli chodzi o traktowanie niewierzących, Allah Najwyższy mówi:
"Allah nie zabrania wam wobec tych, którzy nie walczą z wami z powodu waszej religii ani nie wypędzają was z waszych domów, abyście traktowali ich życzliwie i sprawiedliwie; Allah rzeczywiście kocha tych, którzy są sprawiedliwi." (60:8)
Słowo „traktować życzliwie” w tym wersecie pochodzi od „birr”, które uczeni definiują jako „rozszerzanie dobra” lub „każdy rodzaj dobra”. [Khadimi, Bariqa Mahmudiyya Sharh Tariqa Muhammadiyya] Interesujące jest, że to samo słowo używane jest w kontekście traktowania rodziców – birr al-walidayn.
Niektórzy komentatorzy interpretują „birr” jako okazywanie ihsan. [Tafsir Ibn Kathir]
Imam Nasafi wyjaśnia „birr” w tym wersecie, mówiąc:
"Że okazujesz im szacunek i ihsan, zarówno słowem, jak i czynem." [Madarik al-Tanzil wa Haqa’iq al-Ta’wil]
Słowo „ihsan” pochodzi od trybilinearnego rdzenia „h-s-n”, który wiąże się z pięknem i doskonałością, a wzorzec „ihsan” oznacza „spowodować/stworzyć piękno i doskonałość”. Zatem „ihsan” to traktowanie innych w najbardziej piękny i doskonały sposób.
Imam Biqa`i zwraca uwagę na subtelny szczegół w wersecie, stwierdzając, że fraza „sprawiedliwie wobec nich” używa arabskiej przyimki „ila”, co dosłownie oznacza „do”. Tłumaczy, że sprawiedliwość wobec nich zawiera element „połączenia” (ittisal), i przytacza autentyczne hadithy, że:
"Allah kocha łagodność (rifq) we wszystkich sprawach, i daje dzięki łagodności to, czego nie daje dzięki surowości."[Nazm al-Durar]
Wybitny tunezyjski egzegeta XX wieku Ibn `Ashur definiuje „birr” jako „łaskawe traktowanie i szacunek”. Podkreśla również znaczenie ostatniej frazy wersetu: „Allah rzeczywiście kocha tych, którzy są sprawiedliwi”, gdyż podkreśla ona zasługę traktowania niewierzących z dobrocią i sprawiedliwością — nie tylko jest to dozwolone, lecz przynosi miłość Allaha Najwyższego. [Tahrir wal-Tanwir]
I Allah najlepiej wie.
wassalam,
Faraz
Sprawdzone i zatwierdzone przez Faraz Rabbani
https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/can-one-love-a-disbeliever/