Czy słuchanie muzyki jest niewiarą? - Hanafi
Odpowiedź Ustadha Tabraze Azama
Pytanie: Assalam alaykum,
Chciałbym poznać autentyczność tego hadisu, przytaczanego przez niektórych Hanafich: „Słuchanie muzyki jest grzechem (fisq), a cieszenie się nią jest niewiarą (kufr)”. Czy ten hadis jest autentyczny?
Odpowiedź: Wa alaikum assalam wa rahmatullah,
Nie natknąłem się na konkretną wersję tego hadisu jako ustaloną od Proroka (niech Allah go błogosławi i obdarzy pokojem), mimo że pojawia się w wielu dziełach prawa (fiqh).
Ibn Qutlubugha w swoim wyjaśnieniu tradycji w Ikhtiyar Imama Mawsiliego wskazuje, że podstawą tego przekazu jest hadis mursal, przekazany przez Makhula, który powiedział: „Słuchanie instrumentów jest grzechem…”. Podobną opinię wyraził Hafiz al-‘Iraqi w swojej pracy Takhrij Ahadith al-Ihya’.
Uczeni wyjaśnili, że stwierdzenie o niewierze (kufr) w tym kontekście jest rozumiane jako przesadna wypowiedź (tashdid/taghliz), tak jak w wielu innych hadisach Proroka (niech Allah go błogosławi i obdarzy pokojem), i nie należy go brać dosłownie. Inni wskazują, że „niewiara” odnosi się do odrzucenia darów Bożych (kufran al-ni‘ma), ponieważ kierowanie swoich członków do czegoś, do czego nie zostały stworzone, jest przejawem braku wdzięczności (shukr).
Ogólnie rzecz biorąc, tradycje powinny być przyjmowane z książek poświęconych ich przekazowi, tak jak prawo z książek prawa, egzegeza z literatury egzegetycznej itd. Obecność omawianego przekazu w pracach fiqhich może wynikać z tego, że uczeni czasem pomijali część hadisu dla zwięzłości, używali bardziej rzadkiej formy lub przekazywali tylko sens tekstu.
W świetle powyższego, zwykle należy powstrzymać się od negowania istnienia lub podstawy takich tradycji i ograniczyć się do stwierdzenia: „Wierzę w to, co prawdziwe według Najwyższego Allaha i Jego Posłańca (niech Allah go błogosławi i obdarzy pokojem)”, a następnie korzystać z wiarygodnych źródeł, aby uzyskać pełną odpowiedź.
Mam nadzieję, że to odpowiada na Twoje pytanie.
Źródła: Ibn Qutlubugha, al-Ta‘rif wa ‘l-Ikhbar bi Tahkhrif Ahadith al-Ikhtiyar (3.413); Mawsili, al-Ikhtiyar li Ta‘lil al-Mukhtar (4.147); Khadimi, al-Bariqa al-Mahmudiyya Sharh al-Tariqa; Haskafi, al-Durr al-Mukhtar, z przypisami Ibn ‘Abidina (5.223)
Zobacz także: Listening to Islamic Songs with Musical Instruments oraz Spiritual Music – Renewing Religion: An Overview of Ghazali’s Ihya – Shaykh Faraz Rabbani
I tylko Allah Najwyższy wie najlepiej.
Wassalam,
[Ustadh] Tabraze Azam
Sprawdzone i zatwierdzone przez Shaykha Faraza Rabbaniego.
https://seekersguidance.org/answers/hanafi-fiqh/enjoying-music-disbelief/