Różnice kulturowe a małżeństwo
Odpowiedź Ustadha Salmana Younasa
Pytanie: Rozumiem, że odrzucanie kogoś ze względu na rasę nie jest częścią naszej religii. Co jednak, jeśli powodem nie jest sama rasa, lecz różnice kulturowe, które się z nią wiążą? Rodzice mogą mieć trudności w komunikacji z powodu tych barier, dlatego chcieliby odrzucić propozycję małżeństwa.
Odpowiedź: assalamu `alaykum
Jak najbardziej można brać pod uwagę niektóre z wymienionych przez Ciebie kwestii.
Uwagi przy wyborze małżonka
Religia zdecydowanie ma priorytet przy podejmowaniu decyzji o zawarciu małżeństwa, co wskazuje prorocie powiedzenie:
„Kobieta jest wydawana za mąż z czterech powodów: dla jej majątku, pozycji społecznej, urody lub religii, więc bierz tę, która jest religijna.” [Buchari, Muslim]
Jednakże nie oznacza to, że inne czynniki nie powinny być brane pod uwagę. Na przykład Prorok (niech Allah go błogosławi i obdarzy pokojem) doradził jednemu ze swoich towarzyszy, aby faktycznie zobaczył kobietę, którą zamierza poślubić, ponieważ mogło mu to pomóc w podjęciu decyzji, czy powinien kontynuować małżeństwo, a także zwiększyć jego sympatię wobec osoby, którą rozważał.
Podobnie, gdy Jabir ibn `Abd Allah poślubił starszą kobietę, która wcześniej była zamężna, Prorok (niech Allah go błogosławi i obdarzy pokojem) zapytał, dlaczego nie ożenił się z młodszą kobietą, która nigdy wcześniej nie była zamężna. Jabir odpowiedział, że ponieważ jego ojciec pozostawił po sobie kilka córek, chciał wprowadzić do domu kogoś, kto mógłby się nimi opiekować i nauczyć je odpowiednich manier. [Buchari, Muslim]
W innym przykładzie Prorok (niech Allah go błogosławi i obdarzy pokojem) odradzał Fatimie bint Qays małżeństwo z Abu Jahmem i Mu’awiją ibn Abi Sufjanem, ponieważ pierwszy z nich często podróżował, a drugi był biedny. [Buchari, Muslim]
Ponadto mówi się, że Umar ibn al-Chattab doradzał, aby nie wydawać córek za mężczyzn znacznie od nich starszych, a sam poślubił Umm Kulthum, córkę Aliego i Fatimy, ze względu na jej szlachetne pochodzenie. [Abd al-Razzaq, Musannaf; al-Nasa’i, Sunan]
We wszystkich tych przykładach widzimy, że brane są pod uwagę różne aspekty, takie jak atrakcyjność, wiek, pochodzenie rodowe i sytuacja rodzinna zaangażowanych stron. Podobnie, istotne może być uwzględnienie zgodności kulturowej przy podejmowaniu takiej decyzji.
Ponieważ małżeństwo jest poważnym zobowiązaniem, ważne jest, aby osoba była rozważna przy wyborze partnera, a to naturalnie wymaga uwzględnienia wielu czynników, które uzupełniają religijność osoby rozważanej do małżeństwa.
Sprzeciw Rodziców
Na koniec należy podkreślić, że małżeństwa międzyrasowe są całkowicie dozwolone i należy unikać postaw opartych na rasistowskich uprzedzeniach i/lub stereotypach.
Choć członkowie rodziny mogą uważać, że działają w najlepszym interesie swoich dzieci, wiele przypadków odmowy ze strony rodziców wynika z błędnych założeń i przekonań, które mają swoje źródło w ich własnych, odmiennych doświadczeniach i kontekstach, które dzieci niekoniecznie dzielą.
W takich sytuacjach, jeśli ktoś naprawdę uważa, że znalazł odpowiednią osobę do małżeństwa, niezależnie od różnic rasowych czy kulturowych, a rodzice nadal stawiają opór, powinien próbować ich przekonać z mądrością i taktem, wykorzystując wszelkie odpowiednie środki, aby pokazali zalety tej decyzji.
Rodzice mają prawo martwić się o przyszłość swoich dzieci, ale ponieważ to nie oni wstępują w małżeństwo, dzieci muszą upewnić się, że nie są zmuszane do podejmowania decyzji, które mogą mieć dla nich negatywne skutki w przyszłości.
Salman
Sprawdzone i zatwierdzone przez Shaykha Faraza Rabbaniego