Równość płci w islamie
Allah patrzy na wszystkich jednakowo i każdy może zbliżyć się do Niego ze szczerością, oddaniem, lękiem i nadzieją. A ktokolwiek wyróżnia się w tych cechach od innych, staje się większy w oczach Allaha, niezależnie od rasy i płci.
Allah Najwyższy mówi:
„Zaprawdę, mężczyźni muzułmanie i kobiety muzułmanki, mężczyźni wierzący i kobiety wierzące, mężczyźni pokorni i kobiety pokorne, mężczyźni prawdomówni i kobiety prawdomówne, mężczyźni cierpliwi i kobiety cierpliwe, mężczyźni uniżeni i kobiety uniżone, mężczyźni dający na jałmużnę i kobiety dające na jałmużnę, mężczyźni pości i kobiety poścące, mężczyźni strzegący czystości i kobiety, oraz mężczyźni pamiętający Allahą często i kobiety, Allah przygotował dla nich przebaczenie i wielką nagrodę.”
[Qur’an, 33:35]
W świetle tych dwóch fragmentów Koranu widać jasny balans: wszyscy ludzie — mężczyźni i kobiety — są równi wobec Allaha pod względem duchowym, wartości i nagrody za dobre czyny, ale w życiu doczesnym otrzymują różne role, uprawnienia i odpowiedzialności zgodnie z boskim planem.
„To My podzieliliśmy życie doczesne każdego człowieka i wynieśliśmy jednych ponad innych w różnych dziedzinach, aby jedni byli podporządkowani innym. A miłosierdzie Twego Pana jest lepsze niż to, co oni gromadzą.”
[Qur’an, 43:32]
Ta różnorodność podziału życiowych warunków nie oznacza nierówności duchowej, ale raczej różne role i zadania, które mają spełniać w świecie. Warto o tym pamiętać, gdy rozważamy kwestie społeczne i religijne.
Niektórzy ludzie są bogaci, co daje im prawo do nabywania rzeczy, na które inni nie mogą sobie pozwolić; a jednocześnie nakłada na nich obowiązek wspierania innych. Niektórzy są silni i zdrowi, co daje im prawo cieszyć się zdrowiem, a także odpowiedzialność za obronę słabszych. Niektórzy mają dużą inteligencję i zdolności, a więc i odpowiedzialność, by pełnić określone funkcje społeczne, takie jak chirurg mózgu czy mufti. Inni nie posiadają takich zdolności czy możliwości – i wszystko to jest wyrazem mądrości i miłosierdzia Allaha.
Żadne z tych „uprzywilejowań” nie odzwierciedla tego, jak Allah patrzy na swoje stworzenia – wszyscy są równi, a ich prawdziwa i ostateczna wartość zależy od ich moralności.
Jednym z takich sposobów, w jaki Allah zorganizował życie doczesne, jest to, że nie uczynił mężczyzn i kobiet takich samych, i nie dał im tych samych praw i obowiązków.
Allah powiedział w Koranie: „Mężczyźni są opiekunami kobiet, ponieważ daliśmy jednych przewagę nad drugimi.” [Koran, 4:34]
Mężczyźni nie są kobietami, a kobiety nie są mężczyznami. Allah stworzył dwie płcie, które się uzupełniają, i w tym życiu jedną postawił nad drugą, choć obie są równe w oczach Allaha w życiu wiecznym.
Do jakiego stopnia mężczyźni są „przełożonymi” kobiet?
Generalnie rzecz biorąc, żaden mężczyzna nie ma kontroli ani prawa decydowania o tym, co robi inny mężczyzna czy kobieta. Jednak w islamie zazwyczaj mężczyźni pełnią role przywódcze, takie jak kalif, sędzia, głowa rodziny, czy prowadzący modlitwy z okazji Eid i piątkowe kazania.
Kobiety mogą być i robić wiele rzeczy: polityczkami, muftimi, prezesami firm, milionerkami, pisarkami, rewolucjonistkami, matkami, astronautkami — i tak dalej! Jednak istnieje ogólna hierarchia w kwestiach dotyczących struktury i funkcjonowania społeczności muzułmańskiej.
Ta odpowiedzialność oznacza, że jeden powinien podążać za drugim, a ten drugi okazywać miłosierdzie, troskę i odpowiedzialne kierownictwo, mając na uwadze powagę spoczywającej na nim odpowiedzialności. Ta hierarchia służy dobru wszystkich: emocjonalnemu, fizycznemu, finansowemu, politycznemu i ekonomicznemu.
Odpowiedzialność oznacza także rozliczalność: więc mężczyźni lub kobiety, którzy nadużywają swoich praw i nie wypełniają swoich obowiązków, będą musieli odpowiedzieć za swoje przewinienia przed sądem szariatu w tym życiu i przed sądem Allaha w życiu przyszłym.
Modlę się, aby to pomogło.
[Ustadh] Farid Dingle
Sprawdzone i zatwierdzone przez Shaykha Faraza Rabbaniego