Małżeństwo przez zezwolenie łali hakim - Szafii
Małżeństwo jest ważne nawet wtedy, gdy oryginalny wali panny młodej (oryginalny wali, w terminologii fuqaha’, to „wali khass”, czy to wali nasab [opiekun rodzinny], czy wali wala’ [wyznaczony opiekun]) odmawia zawarcia małżeństwa, pod warunkiem spełnienia następujących warunków:
(a) że małżeństwo jest odpowiednim dopasowaniem [kafa’a]. Przykłady niedopasowania dzielą się na 5 typów:
(1) Nasab: małżeństwo międzyrasowe (tu chodzi w rzeczywistości o język, który może mieć wpływ na obowiązek Fard ‘Ayn dziecka oraz komunikację między małżonkami);
(2) Din: fasiq (grzeszny) mężczyzna i pobożna kobieta;
(3) San’a: król lub osoba z wysokiej klasy a pospolity lub mężczyzna o niskich zarobkach z córką mężczyzny wysoko zarabiającego (choć bogactwo nie ma związku z dopasowaniem);
(4) Badan: wolny od wad ciała [‘uyub], które mogłyby prowadzić do anulowania małżeństwa;
(5) Hurriyya: niewolnik i wolna kobieta.
(b) wali hakim musi nominalnie mieszkać w miejscu, gdzie odbywa się małżeństwo, np. jeśli jest Qadim (sędzią) lub gubernatorem, to musi być to jego jurysdykcja [mahall wilaya].
(c) małżeństwo musi odbyć się poza odległością Qasr, czyli dalej niż 81 km. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy oryginalny wali odmawia poślubienia panny młodej wybranemu przez nią narzeczonemu w obecności Qadiego (i nie musi to być lokalny Qadi pracujący w miejscu zamieszkania oryginalnego wali).
W takim przypadku wali hakim może ją poślubić z takim narzeczonym nawet w jej rodzinnym mieście.
[por. I’anat al-Talibin, tom 3, str. 554 i dalsze, 527, 530].
Jeśli wszystkie powyższe warunki są spełnione, nie ma potrzeby ponownego zawierania małżeństwa lub odnawiania ‘aqd Nikah [tajaddud nikah]. Jednakże, według Qawl Sahih naszej szkoły [tj. szkoły Shafi’i], dopuszczalne (jawaz) jest odnowienie kontraktu małżeńskiego i w żadnym wypadku nie unieważni to ważności pierwszego ‘aqd. Jest to dlatego, że odnowienie ‘aqd jest uważane za uprzejme [tajammul] i ostrożne [ihtiyat].
[por. Ibn Hajar, Tuhfa Sharh al-Minhaj al-Nawawi, tom 4, str. 391].
Niech to będzie pomocne.
والله أعلم!
Ten, który zawsze potrzebuje Boskiego Miłosierdzia,
M. Afifi al-Akiti ©
Oxford
18 Sha’ban 1423
24 X 2002
https://seekersguidance.org/answers/shafii-fiqh/marriage-through-consent/