Krytykowanie innych religii

Shaykh Farid Dingle odpowiada na pytanie dotyczące dopuszczalności „obrzucania błotem” innych religii w dyskusji oraz najlepszej metody nawoływania do islamu.

Allah Najwyższy nauczył nas w Koranie, jak postępować z niemuzułmanami i ich wierzeniami; powiedział:

„I nie obrażajcie tych, którzy wzywają innych poza Allachem, aby nie obrazili Allaha w nieświadomej wrogości.” (Sura al-An‘am 6:108)

Jedyny moment, kiedy można „atakować” lub „krytykować” fałszywe czyny czy wierzenia — zarówno u muzułmanów, jak i niemuzułmanów — to sytuacja, gdy argumenty przeciw ich wierzeniom (lub czynom) są bardzo jasne, a taka pozorna „surowość” jest najlepszym sposobem, by przekonać ich do błędów.

Tak właśnie widzimy, jak Prorok Ibrahim, pokój z nim, radzi sobie z fałszywymi wierzeniami swoich czasów: przedstawia bardzo jasny dowód przeciwko bałwochwalcom, tak że sami przyznają się do swojej głupoty, a potem ich napomina:

Oni powiedzieli:
„Przyszedłeś do nas z prawdą, czy tylko żartujesz?”
On odpowiedział:
„Nie, raczej wasz Pan jest Panem niebios i ziemi, który je stworzył, a ja jestem jednym ze świadków tego.
I przysięgam na Allaha, że na pewno obmyślę spisek przeciw waszym bożkom, gdy tylko się odwrócicie i odejdziecie.”

I rozbił je na kawałki, oprócz największego z nich, aby mogli do niego wrócić i się zastanowić.

Oni powiedzieli:
„Kto uczynił to naszym bogom? Zaprawdę, jest on z grzeszników.”
Powiedzieli:
„Słyszeliśmy, jak młodzieniec o imieniu Ibrahim wspomniał o nich.”
Powiedzieli:
„Przyprowadźcie go przed ludzi, aby mogli świadczyć.”

Zapytali:
„Czy to ty zrobiłeś naszym bogom, o Ibrahimie?”
On odpowiedział:
„Nie, to ten największy z nich to uczynił, zapytajcie więc je, jeśli potrafią mówić.”

Wtedy oni zwrócili się ku sobie i powiedzieli:
„Zaprawdę, to wy jesteście niesprawiedliwi.”
Potem odwrócili się i powiedzieli:
„Wy przecież wiecie, że one nie mówią!”

On powiedział:
„Czy więc czcicie zamiast Allaha to, co wam zupełnie nie pomaga i nie szkodzi?
Przeklęci niech będą wy i to, co czcicie zamiast Allaha! Czyż nie będziecie rozumować?”
(Sura al-Anbiya 21:55-67)

Z tego przykładu z Koranu jasno wynika, że istnieje miejsce na krytykę („bashing”) innych religii, ponieważ są one fałszywe, ale tylko wtedy, gdy wszystko zostało omówione i wyjaśnione, i tylko wtedy, gdy jest jasne dla obu stron, że druga osoba zaprzecza prawdzie lub kieruje się kaprysem. Nawet w takim przypadku musimy zachować odpowiednie maniery i dobre wychowanie, nie atakować nikogo ani nie wykładać się z pozycji wyższości. Naszym pragnieniem powinno być objawienie prawdy, nawet jeśli jest przeciwko nam, oraz aby druga osoba mogła osiągnąć zbawienie poprzez podążanie za nią.

Warto zauważyć, że ludzie często potrzebują czasu na „oddech”. Trzeba dać im szansę na przetrawienie faktów oraz emocjonalnych i duchowych konsekwencji tego, co im właśnie wyjaśniono. Powtarzanie tych samych faktów wielokrotnie lub zmuszanie ich do werbalnego przyznania się do błędu niekoniecznie jest najlepszym sposobem.

Na osobistą nutę, sam wielokrotnie nawoływałem innych do islamu (dawa) w szkole. Jestem przekonany, że najlepszym sposobem, by przekonać ludzi — zarówno kolegów, jak i nauczycieli — jest bycie miłą osobą i pokazanie, jak bardzo jesteś szczęśliwy jako sługa Allaha na prawdziwej religii. Debaty są zazwyczaj potrzebne tylko w przypadku dorosłych i to również tylko w bardzo specyficznych sytuacjach.

Bardzo ważne jest również, abyśmy wszyscy pogłębiali wiedzę o naszej religii, ponieważ możemy znaleźć się w sytuacji, gdy próbujemy zapraszać ludzi do islamu, mówiąc o nim rzeczy, które nie są prawdziwe. (Sam czasem popełniałem ten błąd, zapraszając ludzi do islamu w czasach szkolnych!)

Niech Allah obdarzy cię sukcesem.

Mam nadzieję, że to pomoże.

Farid

Sprawdzone i zatwierdzone przez Shaykha Faraza Rabbani.


https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/bashing-other-religions/