Jak traktować zmiany klimatyczne?
Odpowiedź udzielona przez Sidi Waseema Hussaina
Ochrona Ziemi i nieczynienie jej szkody jest obowiązkiem religijnym.
Ziemia jest powiernikiem w naszych rękach, a muzułmanie mają religijny obowiązek dążenia do ochrony i zachowania środowiska zarówno jako wspólnota, jak i we współpracy z całym społeczeństwem.
Koncepcja zachowania (ochrony) jest nieodłączną częścią islamu i jest wyjaśniana przez uczonych w ramach pięciu podstawowych celów szariatu:
Zachowanie islamu
Zachowanie życia
Zachowanie intelektu
Zachowanie honoru
Zachowanie majątku
Kluczem do zachowania czegoś jest uczynienie tego trwałym dla przyszłości. Można to osiągnąć tylko wtedy, gdy działamy z troską o nasze otoczenie, środowisko i planetę jako całość, zapewniając zrównoważoną przyszłość kolejnym pokoleniom.
W tym Allah powierzył ludziom odpowiedzialność za opiekę nad ziemią:
Allah mówi:
„A gdy twój Pan [Allah] powiedział do aniołów: Oto Ja ustanawiam na ziemi namiestnika [człowieka]” [Al-Baqarah 2:30]
„On jest Tym, który ustanowił was namiestnikami na ziemi i wywyższył niektórych z was ponad innych, aby was wystawić na próbę tym, co wam dał.” [Al-An’am 6:165]
„Zaoferowaliśmy ciężar niebiosom, ziemi i wzgórzom, ale odmówiły go nieść i bały się go. A człowiek go przyjął. Oto stał się tyranem i głupcem.” [Al-Ahzab 33:72]
Tak więc ziemia została nam powierzona jako powierzenie (amanah), co czyni ją naszą odpowiedzialnością. Sposobem, by postępować z tym, co zostało nam powierzone, jest troskliwa opieka, bez niszczenia czy dewastacji.
Co Allah jasno podkreśla, mówiąc:
„Nie czyncie nieprawości na ziemi po tym, jak została uporządkowana” [Al-‘Araf 7:56]
Dlatego troskliwe i mądre traktowanie ziemi jest naszym obowiązkiem. Wszyscy powinniśmy troszczyć się o naszą planetę oraz o zmiany klimatyczne, które ją dotykają.
Szukamy wskazówek w przykładzie Proroka, by zapewnić zrównoważoną przyszłość naszej planecie.
Prorok (niech pokój i błogosławieństwo Allaha będą z Nim) powiedział:
„Kto posadzi drzewo lub uprawia roślinę, z której ptak, człowiek lub zwierzę będą się żywić, zostanie nagrodzony [za posadzenie i uprawę]” (Bukhari 2195).
Podążanie za prorocką radą i podejmowanie właściwych kroków na rzecz zrównoważonej przyszłości jest zalecane i nagradzane.
[Shah Waliullah, Hujjatullah al-Baligha; Izz ibn Abd al-Salam, Maqasid al-Sharia; Izz ibn Abd al-Salam, al-Qawaid al-Kubra]
A Allah wie najlepiej.
Waseem Hussain
Sprawdzone i zatwierdzone przez Faraza Rabbaniego
https://islamqa.org/hanafi/seekersguidance-hanafi/32191/how-should-we-view-treat-climate-change/