Jak traktować zmiany klimatyczne?



Odpowiedź udzielona przez Sidi Waseema Hussaina

Ochrona Ziemi i nieczynienie jej szkody jest obowiązkiem religijnym.

Ziemia jest powiernikiem w naszych rękach, a muzułmanie mają religijny obowiązek dążenia do ochrony i zachowania środowiska zarówno jako wspólnota, jak i we współpracy z całym społeczeństwem.

Koncepcja zachowania (ochrony) jest nieodłączną częścią islamu i jest wyjaśniana przez uczonych w ramach pięciu podstawowych celów szariatu:

  1. Zachowanie islamu

  2. Zachowanie życia

  3. Zachowanie intelektu

  4. Zachowanie honoru

  5. Zachowanie majątku


Kluczem do zachowania czegoś jest uczynienie tego trwałym dla przyszłości. Można to osiągnąć tylko wtedy, gdy działamy z troską o nasze otoczenie, środowisko i planetę jako całość, zapewniając zrównoważoną przyszłość kolejnym pokoleniom.

W tym Allah powierzył ludziom odpowiedzialność za opiekę nad ziemią:
Allah mówi:
„A gdy twój Pan [Allah] powiedział do aniołów: Oto Ja ustanawiam na ziemi namiestnika [człowieka]” [Al-Baqarah 2:30]
„On jest Tym, który ustanowił was namiestnikami na ziemi i wywyższył niektórych z was ponad innych, aby was wystawić na próbę tym, co wam dał.” [Al-An’am 6:165]
„Zaoferowaliśmy ciężar niebiosom, ziemi i wzgórzom, ale odmówiły go nieść i bały się go. A człowiek go przyjął. Oto stał się tyranem i głupcem.” [Al-Ahzab 33:72]

Tak więc ziemia została nam powierzona jako powierzenie (amanah), co czyni ją naszą odpowiedzialnością. Sposobem, by postępować z tym, co zostało nam powierzone, jest troskliwa opieka, bez niszczenia czy dewastacji.

Co Allah jasno podkreśla, mówiąc:
„Nie czyncie nieprawości na ziemi po tym, jak została uporządkowana” [Al-‘Araf 7:56]

Dlatego troskliwe i mądre traktowanie ziemi jest naszym obowiązkiem. Wszyscy powinniśmy troszczyć się o naszą planetę oraz o zmiany klimatyczne, które ją dotykają.

Szukamy wskazówek w przykładzie Proroka, by zapewnić zrównoważoną przyszłość naszej planecie.

Prorok (niech pokój i błogosławieństwo Allaha będą z Nim) powiedział:

„Kto posadzi drzewo lub uprawia roślinę, z której ptak, człowiek lub zwierzę będą się żywić, zostanie nagrodzony [za posadzenie i uprawę]” (Bukhari 2195).

Podążanie za prorocką radą i podejmowanie właściwych kroków na rzecz zrównoważonej przyszłości jest zalecane i nagradzane.

[Shah Waliullah, Hujjatullah al-Baligha; Izz ibn Abd al-Salam, Maqasid al-Sharia; Izz ibn Abd al-Salam, al-Qawaid al-Kubra]

A Allah wie najlepiej.
Waseem Hussain
Sprawdzone i zatwierdzone przez Faraza Rabbaniego

https://islamqa.org/hanafi/seekersguidance-hanafi/32191/how-should-we-view-treat-climate-change/