ISIS, niewolnice seksualne i islam – refleksje imama Zaida Shakira
As-Salāmu Alejkum,
Dzisiejszy artykuł w New York Timesie (NYT), który podkreśla seksualne zniewolenie jazydzkich kobiet przez ISIS, rzucił krytyczne światło na kwestię niewolnictwa i islamu. Konsekwencje tego powinny niepokoić wszystkich muzułmanów. Dzieje się tak dlatego, że ISIS przedstawia swoje praktyki jako normatywny islam i oskarża masy muzułmanów, którzy odrzucają ich drakońską interpretację religii, o ignorancję lub tchórzostwo wynikające z niezdolności do utożsamienia się z „prawdziwym” islamem.
Praktyki i fatwy ISIS opierają się na rodzaju literalizmu, który nigdy nie był częścią normatywnego islamu – ani w czasie jego kształtowania, ani po jego ugruntowaniu. Dlaczego? Normatywny islam opiera się zarówno na orzeczeniach (rulings), jak i zasadach interpretacyjnych. Ci, którzy – jak ISIS – oddzielają orzeczenia od zasad interpretacyjnych, fałszywie przedstawiają islam i otwierają drzwi do różnych form i poziomów krzywdy, których religia stanowczo zabrania.
Ideę rozumienia orzeczeń w świetle zasad interpretacyjnych sugeruje sam Prorok, pokój z nim, kiedy powiedział: „Komu Allah pragnie dobra, temu daje dobre zrozumienie religii.” Przez implikację, ten, którego Allah chce zgubić, pozostaje pozbawiony zrozumienia. Istotnym punktem tutaj jest to, że samo poznanie konkretnego orzeczenia nie jest wystarczające. Trzeba je zrozumieć.
Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrozumieć na temat niewolnictwa, jest to, że nie jest ono integralną częścią islamu, tak jak modlitwa, post czy zakaz pobierania odsetek. W związku z tym można je odrzucić bez popełnienia grzechu przez osobę, która to robi. Z tego powodu każde państwo muzułmańskie prawnie zakazało niewolnictwa i nie było zauważalnych protestów ani oskarżeń o grzech czy niewiarę skierowanych wobec ministerstw i uczonych, którzy nadzorowali tworzenie odpowiednich przepisów. Przypominamy Bernardowi Haykelowi, że te zakazy wprowadzono na długo przed pojawieniem się ISIS, więc nie były motywowane poczuciem wstydu.
Fakt, że niewolnictwo nie jest integralną częścią islamu, oznacza również, że fatwy związane z tym tematem mogą ulegać zmianie w zależności od zmieniających się okoliczności — co miało wpływ na wspomniane wcześniej zakazy. Możemy przytoczyć następujący przykład, który pokazuje potrzebę zmiany fatwy dotyczącej niewolnictwa seksualnego. Ci, którzy twierdzą, że islam zachował niewolnictwo seksualne jako środek odstraszający inne narody od prowadzenia wojny przeciwko muzułmanom, muszą zauważyć, że w obecnym kontekście działania ISIS są wykorzystywane do podsycania wojny przeciwko muzułmanom, ponieważ rośnie nienawiść i strach nie tylko przed ISIS, lecz także wobec muzułmanów w ogóle. Ponieważ zakaz ponownego wprowadzenia niewolnictwa stracił swoją moc odstraszającą, samo orzeczenie przestaje obowiązywać. Istotną zasadą prawną jest tu następujące stwierdzenie: „Orzeczenie związane jest ze swoim prawnym uzasadnieniem, stosuje się je, gdy ono istnieje, a unieważnia, gdy go brak.”
Powszechne odrzucenie niewolnictwa wśród muzułmanów zbliża się do poziomu niekwestionowanego konsensusu, ponieważ stało się ono „’Urf”, czyli zwyczajem społeczności muzułmańskiej. W takim przypadku taki zwyczaj ma moc prawną. Jednym ze wskazań na to jest fakt, że ISIS musiało publikować artykuły upominające swoich niechętnych wyznawców, którzy byli zdegustowani ideą zniewalania i gwałcenia jazydzkich kobiet i dziewcząt.
Inną istotną zasadą prawną jest rozważanie przyszłej szkody wynikającej z wdrożenia danego orzeczenia. Zasada ta podporządkowana jest zasadzie usuwania środków prowadzących do niedozwolonego celu, nawet jeśli same te środki w pewnych przypadkach są dozwolone. W przypadku ISIS i niewolnictwa jedną z przerażających konsekwencji ich działań jest to, że odwracają ludzi masowo od islamu, w tym wielu muzułmanów. W połączeniu z rosnącym, zorganizowanym i agresywnym ruchem ateistycznym, mordercze i grabieżcze działania ISIS stają się symbolem wykorzystywanym do przedstawiania wszystkiego, co złe w religii w ogóle, a szczególnie w islamie, z punktu widzenia tych, którzy atakują islam z tej perspektywy.
Pierwszym i najwyższym celem prawa islamskiego jest zachowanie samej religii. Gdy działanie, takie jak seksualne niewolnictwo, które w żadnym wypadku nie może być uznane za istotę religii, podważa jej fundamenty, należy je odrzucić. Dlatego stanowczo potępiamy te odrażające czyny ISIS i zachęcamy wszystkich muzułmanów do tego samego.
Nasza religia to nie ta ohydna, potworna konstrukcja, składana na siłę przez ISIS i im podobnych, a popierana przez niektórych profesorów studiów islamskich na Uniwersytecie Princeton. To piękny dar wyrafinowanej cywilizacji, jednak ten dar nie będzie zrozumiany ani zrozumiały, jeśli odrzucimy zasady pozwalające sensownie interpretować różne orzeczenia. Niech Allah obdarzy nas wszystkich zrozumieniem.
https://seekersguidance.org/articles/prophetic-guidance/isis-sex-slaves-imam-zaid-shakir/