20 powodów, dlaczego warto zostać uczonym islamu (alim)

Mawlana Dr. Omar Hussaini

Edycja w języku angielskim. IlmGate

—————————

1) Aby zapracować na zadowolenie Allaha.

„ Dla kogo Allah سبحانه وتعالى pragnie dobra, ofiarowywuje mu fiqh (zrozumienie) din (religii).” - Bukhari

2) Aby zapracować na Raj.

„ Kto przemierza drogę w celu zdobycia wiedzy, temu Allah سبحانه وتعالى ułatwi drogę do Raju” - Tirmidhi 

3) Aby zdobyć wyższą rangę.

„ Bóg wyniesie (pod względem rangi) tych spośród was, którzy prawdziwie wierzą (i właściwie postępują), i (podniesie) rangę tych, którym została dana wiedza (szczególnie w sprawach religijnych)” - Koran 58:11

„ Powiedz: ’Czyż kiedykolwiek równi są ci, którzy wiedzą, i ci, którzy nie wiedzą?’ Jedynie ludzie rozumni zastanowią się (nad rozróżnieniem pomiędzy wiedzą a ignorancją, posłuszeństwem wobec Boga i nieposłuszeństwem) i będą rozpamiętywać.” Koran 39:9

4. Aby uzyskać przebaczenie od Allaha سبحانه وتعالى.

„Allah سبحانه وتعالى powie na zakończenie zgromadzenia tych, którzy zebrali się, by zdobywać wiedzę: ‘Wstańcie! Zostaliście przebaczeni.’ Aniołowie powiedzą: ‘O Allahu, był wśród nich Twój sługa, który przyszedł na to zgromadzenie tylko z powodu jakiejś potrzeby – chciał tylko spotkać się z kimś z tego zgromadzenia.’ Allah سبحانه وتعالى odpowie: ‘Jemu także przebaczyłem.’” (Bukhari)

5. Aby osiągnąć prawdziwą bojaźń przed Allahem سبحانه وتعالى.

"…Jedynie spośród Jego sług boją się Allaha ci, którzy posiadają wiedzę…"
(Qur’an 35:28)


6. Aby uzyskać wielką nagrodę.

„Kto przychodzi do meczetu i nie przyszedł tam z innego powodu niż z intencją, by nauczyć się czegoś dobrego lub nauczyć czegoś dobrego innych, ten otrzyma nagrodę jak za odbycie hadżdżu.” (Tabrani)

„Na Allaha, jeśli choć jedna osoba zostanie przez Allaha poprowadzona dzięki tobie, będzie to lepsze dla ciebie niż całe mnóstwo czerwonych wielbłądów.” (Bukhari i Muslim)


7. Aby zyskać miłosierdzie i spokój Allaha سبحانه وتعالى w swoim życiu

„Nie ma takiego ludu, który zbierałby się w jednym z domów Allaha سبحانه وتعالى (meczecie), by recytować Księgę Allaha سبحانه وتعالى lub ją studiować, by nie zstąpił na nich spokój, okryło ich miłosierdzie, otoczyli ich aniołowie, a Allah سبحانه وتعالى wspomniał o nich dobrze tym, którzy są blisko Niego.” (Muslim)

8. Aby otrzymać dziedzictwo Proroka صلى الله عليه وسلم.

„Uczeni są spadkobiercami Proroków, którzy nie zostawiają po sobie ani dinara, ani dirhama, lecz jedynie wiedzę; a kto ją zdobędzie, naprawdę zdobył obfity udział.” (Abu Dawud i Tirmidhi)

„Młodzi ludzie będą do was przychodzić, poszukując wiedzy, rozumiejąc religię i ucząc się od was. Gdy przyjdą do was – uczcie ich, bądźcie dla nich uprzejmi, róbcie im miejsce w waszych kręgach i tłumaczcie im hadisy.” Dlatego Abu Sa’īd zwykł mawiać do nas: „Pozdrowienia dla was z racji zalecenia Wysłannika Allaha صلى الله عليه وسلم – Wysłannik Allaha صلى الله عليه وسلم nakazał nam robić dla was miejsce w naszych kręgach i tłumaczyć wam hadisy.” (Jāmi`)

9. Aby zdobyć wyjątkową i wzniosłą pozycję w oczach Allaha سبحانه وتعالى i w islamie.

„Powiedz: ‘Czy są równi ci, którzy wiedzą, i ci, którzy nie wiedzą?’ Napomnienie przyjmują tylko ludzie rozumni.” (Koran 39:9)

„Wyższość uczonego człowieka nad pobożnym czcicielem jest jak wyższość księżyca w pełni nad resztą gwiazd (czyli pod względem jasności).” (Abu Dawud i Tirmidhi)

„Uczony przewyższa zwykłego czciciela tak samo, jak ja przewyższam najmniej znaczącego spośród was; i dodał: Allah, Jego aniołowie oraz wszyscy w niebiosach i na ziemi – nawet mrówki w swoich norach i ryby w wodzie – błogosławią tych, którzy uczą ludzi [pożytecznej] wiedzy.” (Tirmidhi)

„Zazdrość jest dozwolona tylko w dwóch przypadkach: człowieka, któremu Allah dał bogactwo i który wydaje je w sposób prawy, oraz człowieka, któremu Allah dał wiedzę, a on ją stosuje i naucza.” (Bukhari i Muslim)

„Ten, kto nie szanuje naszych starszych, nie ma miłosierdzia wobec naszych dzieci i nie oddaje czci naszym uczonym, nie należy do mojej wspólnoty.” (Ahmad, Tabarani, Hākim, Mukhtaṣarāt–Targhīb, Jāmi`)

„Powinieneś być uczonym, albo uczniem, albo słuchaczem, albo kochającym ‘ilm i uczonych – i nie powinieneś być piątym, bo ten prowadzi do zguby.” `Atā’ powiedział, że Mis’ar powiedział do mnie: „Dodałeś piąty punkt, którego u nas nie było. Tym piątym jest: nienawiść do ‘ilmu i jego ludzi.” (Tabarani, Bazzar)

10. Aby być źródłem przewodnictwa dla innych i przekazywać przesłanie islamu innym.

„Zazdrość jest dozwolona tylko w dwóch przypadkach: człowieka, któremu Allah dał bogactwo i który wydaje je w sposób prawy, oraz człowieka, któremu Allah dał wiedzę, a on ją stosuje i naucza.” (Bukhārī i Muslim)

„Przekazujcie ode mnie choćby jeden werset [Koranu].” (Bukhārī)

„Niech Allah rozjaśni [oblicze] człowieka, który usłyszy od nas hadith i przekaże go tak, jak go usłyszał, ponieważ wielu z tych, do których hadith dotrze, rozumie go lepiej niż ten, który im go przekazał.” (Ibn Ḥibbān)

11. Aby znać przykazania Allaha سبحانه وتعالى.

„Poszukiwanie ‘ilmu (wiedzy) jest obowiązkiem każdego muzułmanina.” (Ibn Mājah)

12. Aby otrzymać nagrodę za tych, których poprowadzisz.

„Ten, kto wzywa innych do podążania za Właściwym Przewodnictwem, otrzyma nagrodę równą nagrodzie tych, którzy za nim pójdą, i ich nagroda nie zostanie przez to w żaden sposób pomniejszona.” (Bukhārī)

13. Aby uzyskać ogromne korzyści.

„Allah, Jego aniołowie, mieszkańcy niebios i ziemi, a nawet mrówka w swojej dziurze i ryba (w wodzie) modlą się za tych, którzy uczą ludzi wiedzy.” (Tirmidhī)

„Aniołowie rozkładają swoje skrzydła nad poszukującym wiedzy, zadowoleni z tego, co robi. Mieszkańcy niebios i ziemi, a nawet ryby w głębinach oceanu, proszą o przebaczenie dla niego.” (Abū Dāwūd i Tirmidhī)

„Każdy, kto przychodzi do tego naszego meczetu, aby nauczyć się czegoś dobrego lub nauczać czegoś dobrego, jest równy mudżāhidowi na drodze Allaha. A kto przychodzi w innym celu, jest jak człowiek, który patrzy na cudze rzeczy.” (Ibn Mājah, Mawāriduz-Zamʿān)

„O Abū Dharr! Jeśli nauczysz się jednego wersetu z Księgi Allaha, będzie to dla ciebie lepsze niż dobrowolna modlitwa stu rakʿāt, a jeśli nauczysz się kategorii wiedzy (religijnej), niezależnie od tego, czy zostanie ona zastosowana, czy nie, będzie to lepsze dla ciebie niż dobrowolna modlitwa tysiąca rakʿāt.” (Ibn Mājah, Mukhtaṣarut–Targhīb wa-t-Tarhīb, Iḥyā ʿUlūm ad-Dīn)

„Kiedy przechodzicie obok ogrodów Raju, korzystajcie z nich obficie!” Zapytano: „O Wysłanniku Allaha! Czym są ogrody Raju?” On powiedział: „Kręgi ‘Ilmu.” (Ṭabarānī, al–Muʿjam al–Kabīr)

„Ludzie są jak substancje – jak złoto i srebro: najlepsi z nich w czasach Dżāhilijji są najlepszymi w islamie, jeśli zdobędą wiedzę. Dusze są jak oddziały – te podobne się ze sobą łączą, a różne od siebie się oddalają.” (Muslim, Riyāḍ aṣ-Ṣāliḥīn)

14. Bo Umma cię potrzebuje!


„Zaprawdę, Allah nie odbiera wiedzy przez jej wyrwanie z serc ludzi, lecz odbiera ją poprzez śmierć uczonych. Aż nie zostanie żaden uczony, ludzie wezmą za przywódców ignorantów. Gdy będą pytani o religijne orzeczenia, będą je wydawać bez wiedzy – zbłądzą więc i sprowadzą innych na manowce.” (Bukhārī i Muslim)


15. Jest to Farḍ Kifāyah (obowiązek wspólnotowy).
„Nie jest (konieczne), by wszyscy wierzący wyruszali [na wyprawy]. Czemuż więc nie wyrusza z każdej grupy spośród nich część ludzi, by zdobywali głębokie zrozumienie religii, i ostrzegali swój lud, gdy do nich powrócą – być może się opamiętają?” (Qur’ān 9:122)


16. Aby służyć Dīn (religii) Allaha سبحانه وتعالى.
„Ten, kto opuszcza swój dom, aby szukać wiedzy, jest na ścieżce Allaha, aż do powrotu do domu.” (Tirmidhī, Riyāḍ aṣ-Ṣāliḥīn)


17. Aby chronić i bronić Dīn Allaha سبحانه وتعالى.
„Najbardziej uczciwi ludzie wśród późniejszych pokoleń będą nieść tę wiedzę (‘Ilm), oczyszczając ją z fałszerstw ekstremistów, kłamstw oszustów i błędnych interpretacji głupców.” (Sharaf Aṣḥāb al-Ḥadīth, Tabrīzī, Mishkāt al-Maṣābīḥ)


18. Aby chronić się przed podstępami Szajtāna.
„Jeden Faqīh (uczony w sprawach religii) jest silniejszy przeciwko Szajtān niż tysiąc czcicieli.” (Tirmidhī)


19. Aby należeć do tych, którzy naprawdę zaświadczają o Jedyności Allaha سبحانه وتعالى.

„Allah świadczy, że nie ma boga prócz Niego – oraz aniołowie i ludzie posiadający wiedzę – trwając na sprawiedliwości. Nie ma boga prócz Niego, Potężnego, Mądrego.” (Qur’ān 3:18)


20. Aby otrzymywać nagrodę nawet po śmierci.

„Gdy człowiek umrze, jego uczynki ustają, z wyjątkiem trzech: Ṣadaqah Jāriyah (trwałej jałmużny), wiedzy przynoszącej pożytek oraz pobożnego potomka, który modli się za niego.” (Muslim)

https://www.ilmgate.org/twenty-reasons-to-be-a-scholar-of-islam/